The Influence of Formal and Informal Education in the Development of Islamic Psychology to Improve Community Welfare
Main Article Content
Abstract
This study aims to analyze the influence of formal and informal education in the development of Islamic Psychology to improve community welfare, especially among Muslim communities in Yogyakarta City. Using a quantitative method with a survey approach, this study involved 300 respondents selected through a stratified random sampling method, including those who had experience in formal and informal faith-based education. Data was collected through a structured questionnaire that measured participants' perceptions of the impact of such education as well as their psychological well-being. The results of the analysis show that there is a significant positive relationship between formal and informal education in Islamic Psychology and psychological well-being. Formal education makes a strong contribution to the development of knowledge, while informal education, such as recitation and pesantren, plays a role in the formation of spiritual values that support individual well-being. The findings confirm the importance of integrating formal and informal education in the context of developing Islamic psychology to achieve better community well-being. This study also provides recommendations for educational institutions to further optimize the synergy between these two types of education.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Afandi, S. A., & Erdayani, R. (2022). Pengantar Teori Pembangunan.
Al Mustaqim, D. (2023). Transformasi Diri: Membangun Keseimbangan Mental dan Spiritual Melalui Proses Islah. Jurnal Kawakib, 4(2), 120–134.
Arroisi, J. (2022). Konsep harga diri: Studi komparasi perspektif psikologi modern dan islam. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 27(1), 89–106.
Awhinarto, A., & Suyadi, S. (2020). Otak karakter dalam pendidikan Islam: Analisis kritis pendidikan karakter islam berbasis neurosains. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1).
Damanil, N. (2020). Konstruksi kebahagiaan dalam tasawuf modern Hamka. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Fasya, A. Z. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa Di MI Unwanul Khairiyyah Depok. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Kalang, R. (2020). PEMEROLEHAN BAHASA ARAB MELALUI KEGIATAN ?ABA?ULLUGAH DI MA’HAD IAIN MANADO. IAIN Manado.
Laia, A., Lase, D., Waruwu, S., & Buulolo, N. A. (2024). Evaluasi Pelatihan Keterampilan di Kantor Dinas Perindustrian dan Koperasi, Usaha Kecil Menengah Kota Gunungsitoli. Tuhenori: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(1), 31–34.
Mayangsari, P. (2023). Hubungan strategi coping dan dukungan sosial dengan kesejahteraan psikologis caregiver pasien gangguan jiwa di Puskesmas Prambon. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Mukhlis, M. (2023). Komponen Utama Kurikulum Pendidikan Islam di Lingkungan Pesantren Sebagai Pembentuk Karakter dan Keagamaan Santri. Al-Ma’had: Jurnal Ilmiah Kepesantrenan, 1(02), 138–158.
Muksin, M., & Mudlofir, A. (2024). URGENSI PENANAMAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM BAGI REMAJA LEWAT KISAH-KISAH ISLAMI. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 20(1), 1–11.
Nashori, F. (2020). Pengaruh Keterlibatan Orangtua dalam Pengasuhan Anak (Parental Engagement) terhadap Religiusitas Mahasiswa Fakultas Ilmu Agama Islam UII Angkatan 2016.
Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam Pada Remaja di Era Disrupsi Dalam Mengatasi Krisis Moral. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(1), 63–74.
Pambudi, R., Budiman, A., Rahayu, A. W., Sukanto, A. N. R., & Hendrayani, Y. (2023). Dampak Etika Siber Jejaring Sosial Pada Pembentukan Karakter Pada Generasi Z. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 4(3), 289–300.
Rohimah, S., Hidayat, M., Ikhsanuddin, M., & Nasir, R. D. S. (2024). Psikologi Pendidikan Islam Dalam Al-Qur’an. ISEDU: Islamic Education Journal, 2(1), 1–10.
Rohmatillah, N. (2024). Peningkatan Kemandirian dan Kesejahteraan Psikologis Siswa melalui Layanan Bimbingan dan Konseling di MTs. Assa’adah I. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(02), 500–509.
Somad, M. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam membentuk karakter anak. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 171–186.
Tampubolon, M. P. (2020). Change management: manajemen perubahan: individu, tim kerja, organisasi. Mitra Wacana Media.
Thahir, M. I., Semmaila, B., & Arfah, A. (2021). Pengaruh pertumbuhan ekonomi, pendidikan dan kesehatan terhadap kemiskinan di kabupaten takalar. Journal of Management Science (JMS), 2(1), 61–81.
Wahyono, H. (2022). Pendidikan ekonomi dan kesejahteraan dalam bingkai ekonomi pancasila.
Wulandari, C. E. (2024). Integrasi Prinsip Pembangunan Berkelanjutan dalam Kurikulum Pendidikan Islam: Sebuah Tinjauan Literatur: Model Integrasi Pembangunan Berkelanjutan dalam Kurikulum Pendidikan Islam dan Tantangan dan Peluang dalam Implementasi Integrasi Pembangunan Berkelan. TarbiyahMU, 4(2), 22–29.