Overview of Role-Playing Techniques in Group Guidance Services to Improve Students’ Interpersonal Intelligence

Main Article Content

Dwiana Pratiwi
Mustapha Qureshi
Yassine Mohamed
Mounika Ardchir

Abstract

Some students still have low interpersonal intelligence, so students have difficulties in their social relationships. It aims to reveal the effectiveness of role-playing techniques in group guidance services to improve students' interpersonal intelligence. The research method uses a quantitative approach, in particular experimental. To obtain data using the student's interpersonal intelligence questionnaire. The data were analyzed using a paired t test, because the study involved only one group of respondents. The results revealed that role playing techniques in group guidance services are effective in improving students' interpersonal intelligence. The results of the study are expected to be used by BK teachers in schools to improve students' interpersonal intelligence. It is also expected to be used by subsequent researchers to utilize role playing techniques in group guidance to improve other psychological aspects.

Article Details

How to Cite
Pratiwi, D., Qureshi, M., Mohamed, Y., & Ardchir, M. (2022). Overview of Role-Playing Techniques in Group Guidance Services to Improve Students’ Interpersonal Intelligence. International Journal of Research in Counseling, 1(1), 46–51. https://doi.org/10.55849/ijrc.v1i1.8
Section
Articles

References

Adit, G. N., Hendriana, H., & Rosita, T. (2019). Bimbingan Kelompok dengan Teknik Role Playing Untuk Mengurangi Perilaku Bullying Pada Peserta Didik SMP “X” di Kota Bandung. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(6), 213–227.

Agustini, A., Awang, I. S., & Parida, L. (2019). Kecerdasan Interpersonal Peserta Didik Di Sekolah Dasar. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.31932/ve.v10i2.519

Aprilia, R., Madihah, H., & Susanto, D. (2017). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Assertive Training. Jurnal Mahasiswa Bk An-Nur?: Berbeda, Bermakna, Mulia.

Ardimen, A., Neviyarni, N., Firman, F., Gustina, G., & Karneli, Y. (2019). Model bimbingan kelompok dengan pendekatan muhasabah. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v8i2.2232

Arifyanto, A. T. (2020). Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Menurunkan Stres Akademik Mahasiswa Fkip Universitas Halu Oleo. Gema Pendidikan. https://doi.org/10.36709/gapend.v27i1.10695

Ayu Maningrum, R., & Syarafuddin, H. M. (2018). Pengaruh Teknik Role Playing Terhadap Kecemasan Belajar pada Siswa Kelas VIII di SMPN 2 Praya. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran. https://doi.org/10.33394/jk.v4i2.1130

Cookson, M. D., & Stirk, P. M. R. (2019). Penerapan Teknik Role Playing Terhadap Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa. 7(April).

Dewi, R. S., Simon, I. M., & Fauzan, L. (2022). Pengembangan Modul Bimbingan Kelompok dengan Teknik Role Playing untuk Meningkatkan Empati Siswa SMP Laboratorium Universitas Negeri Malang. 2(2), 124–133. https://doi.org/10.17977/um065v2i22022p124-133

Dewi, Y. S., Fatimah, S., & Pahlevi, R. (2021). Penerapan Teknik Role Playing Dalam Bimbingan Kelompok Terhadap Perilaku Prososial Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Penddidikan.

Kurniawan, N. A., Hidayah, N., & Rahman, D. H. (2021). Akseptabilitas Panduan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMK. Jurnal Nusantara Of Research.

Maemunah, S., & Karneli, Y. (2021). Teknik Role Playing dalam Mengurangi bullying di SMP Muhammadiyah 3 Jakarta. Prophetic Guidance and Counseling Journal. https://doi.org/10.32832/pro-gcj.v2i1.4729

Mesa, N. M. R., Aspin, A., & Rudin, A. (2020). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Perilaku Altruisme Siswa. Jurnal Ilmiah Bening?: Belajar Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.36709/bening.v4i1.10487

mirawati. (2018). Penggunaan Layanan Bimbingan Kelompok Dan Kekompakan Kelompok Dalam Memantapkan Perencanaan Karir Siswa Sma Budi Agung Medan. Kognisi Jurnal.

Norafifah, S., Sultani, S., & Susanto, D. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Menggunakan Teknik Role Playing Untuk Menumbuhkan Solidaritas Anak Di Panti Asuhan Sentosa Banjarmasin. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur?: Berbeda, Bermakna, Mulia.

Nurbaiti, E., Faridah Laily, I., Dwi, D., & Alfiani, A. (2020). Implementasi Metode Montessori Dalam Kecerdasan Interpersonal Peserta Didik Di Kelas IV Sekolah Dasar. Agustus.

Passalowongi, M. (2020). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dalam Pengembangan Bakat Dan Minat Siswa Jurusan Pelayaran SMK Negeri 2 barru. Jurnal Bimbingan Dan Konseling.

Riansyah, H., Satrianta, H., & Astriyaningsih, A. (2018). Bimbingan Kelompok Teknik Role Play Untuk Mereduksi Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Fokus Konseling, 4(1), 72. https://doi.org/10.26638/jfk.527.2099

Risma, R., Suarni, W. O., & Arifyanto, A. T. (2020). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Peningkatan Kedisiplinan Siswa. Jurnal Ilmiah Bening?: Belajar Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.36709/bening.v4i1.10493

Rohani, L. (2019). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Role Playing Untuk Meningkatkan Perilaku Sosial Anak Usia Dini. ????, 8(5), 55.

Safitri, A., & Hasgimianti, H. (2021). Implementasi Teknik Role Playing dalam Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa. Jurnal Administrasi Pendidikan & Konseling Pendidikan, 2(1), 36–42.

Setyarum, A., Aulia, H. R., Nurmalisa, D., & Dewi, D. P. (2022). Pelatihan Metode Role Playing dalam Pengembangan Karakter Sopan Santun pada Anak Usia Dini bagi Guru PAUD POS Melati Kuripan Lor. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(3), 863–870. https://doi.org/10.54082/jamsi.340

Silvianetri, S. (2019). Interpersonal Skill Dalam Kajian Neurosains. Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan, 3(1), 74. https://doi.org/10.31958/jsk.v3i1.1635

Sulistyowati, S. (2020). Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Behavior Contract Untuk Meningkatkan Perilaku Sopan Santun. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan.

Sunarti, S., & Siregar, N. R. (2020). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Etika Pergaulan Siswa. Jurnal Ilmiah Bening?: Belajar Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.36709/bening.v4i2.12091

Sutarna, N. (2019). Penerapan Pedekatan Sosial untuk Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15102

Wibowo, N. A. K., Susanto, B., & Maulana, M. A. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Role Playing Terhadap Interaksi Sosial Pada Siswa. Advice: Jurnal Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.32585/advice.v1i1.289

Yeni, P., & Netri, S. (2021). Internalisasi Penggunaan Kato Nan Ampek Dalam Komunikasi Interpersonal Siswa di MAN 3 Batusangkar. IAIN Batusangkar. Abdimas Unwahas, 6 No.2(2), 139–143.

Most read articles by the same author(s)